تعریف درام فلیکر درام فلیکر برای تبدیل مواد مذاب به حالت جامد یا برای خشک­کردن محلول­ها استفاده می­شود. در واقع طی یک فرآیند جامدسازی یا کریستالیزاسیون، تبدیل حالت انجام می­شود. خوراک مذاب یا محلول در تماس با یک درام (drum) دوار قرار می­گیرد که با توجه به عملیات مورد نظر، توسط سیال داخلی سرد یا گرم می­شود. اگر هدف خشک کردن محلول باشد، سیال داخلی سیال گرم (عموما روغن داغ) است در صورتی که هدف تبدیل مواد مذاب به حالت جامد باشد سیال داخل درام یک سیال سرد (مثل آب، گلیکول و …) است. با دوران درام، انتقال حرارت انجام می­شود و محصول مورد نظر (به صورت جامد) توسط یک تیغه یا چاقو از سطح درام جدا می­شود. جنس تیغه یا چاقو با توجه به نوع مواد می­تواند از جنس چدن، کروم-استیل، مس بریلیوم و غیره باشد. فرم و اندازه محصول به ماهیت خوراک و تا اندازه­ای به شرایط فرآیند بستگی دارد.  با توجه به نوع مواد استفاده شده، درام فلیکر می­تواند از جنس کربن- استیل، استیل ضدرنگ، آلیاژهای نیکل و حتی برنز ساخته شود. طراحی و ساخت درام فلیکر عموما براساس استاندارد BS یا ASME است. اندازه فلیکر براساس بار حرارتی تعیین می­شود. کل بار حرارتی برابر است با مجموع گرمای لازم برای تغییر دمای مایع تا رسیدن به دمای تغییر فاز، گرمای نهان تغییر فاز (مایع به جامد) و گرمای لازم برای تغییر دمای محصول تا رسیدن به دمای مورد نظر. براساس معادلات حرارتی، سطح موثر فلیکر درام محاسبه می­شود. فاکتور مهم دیگر در طراحی فلیکر درام، نسبت طول به قطر است که بستگی به مشخصات مایع و جامد دارد و به صورت تجربی تعیین می­شود. معموما نسبت طول به قطر عددی بین 1 تا 3 است.

نحوه کار درام فلیکر

کاربرد درام فلیکر درام فلیکر در صنایع شیمیایی، صنایع غذایی و صنایع بهداشتی کاربرد زیادی دارد. برای مثال، در صنایع شیمیایی برای موادی مثل اسیدهای چرب، گوگرد، کلرید کلسیم، پلی­اتین گلیکول، رزین­ها و غیره، در صنایع غذایی برای موادی مثل پنیر، شکلات، خمیر، سبزیجات و غیره و در صنایع بهداشتی برای موادی مثل صابون از درام فلیکر استفاده می­شود. همچنین با توجه به اینکه می­توان درام فلیکر را به صورت یک سیستم بسته و محصور (close) طراحی کرد، برای مواد سمی یا موادی که بوی تندی دارند، درام فلیکر می­تواند انتخاب مناسبی باشد.   نحوه عملکرد درام فلیکر با استفاده از درام فلیکر می­توان طی یک فرآیند پیوسته، مواد مذاب را به جامد تبدیل کرد یا یک محلول را خشک کرد. لایه نازکی از خوراک (مواد مذاب یا محلول) به سطح بیرونی یک درام در حال چرخش که  از داخل سرد (برای خوراک مذاب) یا گرم (برای محلول) می­شود، می­چسبد. اگر خوراک مواد مذاب باشد، در تماس با سطح سرد درام، سرد شده و جامد می­شود؛ اگر خوراک محلول باشد، در تماس با سطح گرم درام، خشک می­شود. در نهایت، محصول (مواد جامد روی سطح درام) با یک تیغه از سطح درام جدا می­شود. اندازه محصول را می­توان با کنترل سرعت چرخش، ضخامت لایه و زاویه تیغه، کنترل کرد. با طراحی دقیق، می­توان با استفاده بهینه از سطح درام، ظرفیت را در شرایط عملیاتی مشخص به حداکثر رساند. درام فلیکر برای تولید پوسته (flake)، تبدیل مواد به صورت پاستیل یا قرص­های استوانه­ای شکل (prill) و همچنین خشک کردن مواد استفاده می­شود.   اجزای کلی درام فلیکر یک درام فلیکر به طور کلی شامل یک درام، ژکت حرارتی داخلی، تیغه جداکننده، موتور و گیربکس است. درام: درام به هدها (head) و شفت­ها (shaft) جوش داده می­شود. درام برای حداکثر پایداری طراحی شده است، زیرا در عملیات معمولی، به دلیل تغییرات دمایی رسیدن به پایداری دشوار است. طراحی درام به گونه­ای است که انتقال حرارت به صورت یکنواخت انجام می­گیرد لذا محصولاتی با اندازه یکسان و همگن حاصل می­شود. موتور وگیربکس: الکتروموتور حرکت دورانی لازم را تامین می­کند. گیربکس، سرعت الکتروموتور را به قدرت تبدیل می­کند، سرعت خروجی گیربکس برای درام فلیکر کمتر از 10 دور بر دقیقه است. ژاکت حرارتی داخلی: زمانی که هدف تبدیل خوراک مذاب به جامد باشد، داخل درام از مبرد مایع استفاده می­شود و زمانی که خشک کردن محلول مدنظر باشد، از سیال گرم داخل درام استفاده می­شود. در هر دو صورت، سیال داخلی توسط لوله­های مرکزی روی سطح داخلی درام اسپری می­شود. جریان متلاطم حاصل باعث حداکثر انتقال حرارت روی کل سطح درام از جمله انتها و هد پوسته می­شود. در نتیجه، گرادیان دمایی یکسان در طول درام وجود دارد که سبب محصولاتی با اندازه یکسان می­شود. پس از انتقال حرارت، سیال از انتهای شفت در قسمت درام خارج می­شود تا از تجمع سیال مبرد (یا سیال داغ) جلوگیری شود. این طرح سبب می­شود که تغذیه و تخلیه مبرد (یا سیال داغ) از طریق یک شفت انجام شود. تیغه جداکننده: وظیفه تیغه جداکننده این است که پس از اینکه خوراک مذاب تبدیل به جامد شد (یا محلول خشک شد)، محصولات را از روی درام در حال چرخش جدا کند. یک ساختار سفت و محکم برای تیغه طراحی می­شود تا فشار در تمام طول درام یکسان باشد و لرزشی وجود نداشته باشد. یک سیستم مکانیکی، فشار تیغه را کنترل می­کند. تیغه­ها از مواد مختلف مثل استیل و حتی نوعی پلاستیک ساخته می­شوند. با انتخاب سیستم جداکننده، می­توان اندازه محصولات را پیش­بینی کرد.
درام فلیکر
درام فلیکر
مزایای درام فلیکر
  • مناسب برای طیف گسترده­ای از مواد شیمیایی و دارویی
  • پیوسته بودن عملیات خشک­کردن و سردکردن
  • آسان بودن عملیات
  • هزینه کم عملیات
  • راندمان حرارتی بالا
  • حداقل تخریب حرارتی
  • قابلیت تنظیم سرعت درام برای عملکرد بهینه
  • امکان ساخت جامدات (پوسته­) نسبتا بزرگ در یک مرحله
  • امکان تولید محصولاتی با اندازه یکنواخت
  طراحی، ساخت و خدمات پس­از فروش شرکت شیمی صنعت ونداد با کسب دانش و تجارب ارزنده در طول سالیان متمادی و به کارگیری نیروهای متخصص، اقدام به طراحی و ساخت دارم فلیکر با بالاترین کیفیت و همگام با دانش روز جهان کرده است. با توجه به جنس خوراک و ظرفیت مورد انتظار، جنس و ابعاد درام فلیکر مشخص می­شود. همچنین ویسکوزیته مواد نقش مهمی در طراحی درام فلیکر ایفا می­کند. لذا با توجه به پارامترهای کلیدی مواد و ظرفیت، درام فلیکر با استفاده از استانداردهای مشخص طراحی و ساخته می­شود. دستگاه های ساخته شده تا 1 سال گارانتی تعمیر دارند. نکات مختلف این سیستم شامل نحوه استارت اولیه، تنظیمات حین عملیات، نحوه خاموش کردن سیستم، تعمیر و نگهداری و غیره در دفترچه ای مجزا (فاینال بوک) تحویل داده خواهد شد.     لطفا جهت دریافت کاتالوگ و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید.  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *